Overzicht
Informatie over deze opleiding
Absenteïsme is een uitdaging die verder gaat dan afwezigheid alleen – het vraagt om inzicht in de oorzaken en een aanpak die werkt voor zowel werknemers als de organisatie. Tijdens deze training duiken we in de kern van absenteïsme en verkennen we strategieën om het terug te dringen. Leer hoe je signalen vroegtijdig herkent, gesprekken aangaat, en een werkomgeving creëert waarin medewerkers zich ondersteund en betrokken voelen. Maak het verschil met een doelgerichte aanpak die afwezigheid vermindert en betrokkenheid vergroot.
Situering
Er zijn meer dan 500.000 langdurig zieken in België. Langdurig absenteïsme vormt dan ook een grote uitdaging voor organisaties, met gevolgen voor productiviteit, teamdynamiek en werknemerstevredenheid en bijgevolg ook klanttevredenheid. Leidinggevenden en HR-professionals spelen een cruciale rol in het voorkomen en aanpakken van deze problematiek.
Wat leer je in de opleiding?
- Inzicht in de oorzaken: Deelnemers begrijpen de verschillende oorzaken van langdurig absenteïsme.
- Preventieve strategieën: Aanleren van technieken en strategieën om absenteïsme te voorkomen. Je leert voorspellers en signalen herkennen.
- Jouw rol als leidinggevende: Inzicht krijgen in hoe je vanuit jouw rol een positieve impact kan hebben op het ziekteverzuim van je medewerkers.
- Gesprekstechnieken: Verbeteren van de communicatieve vaardigheden voor het aangaan van diverse oplossingsgerichte en warme gesprekken met medewerkers (preventieve gesprekken, gesprekken tijdens de afwezigheid, re-integratiegesprekken,…).
- Re-integratieplan ontwikkelen: Vaardigheden ontwikkelen om effectieve interventies te plannen en uit te voeren bij medewerkers die langdurig afwezig zijn.
Programma
- Introductie en context: Definities en statistieken over absenteïsme en de impact op organisaties.
- Oorzaken van langdurig absentheïsme
- Vroegtijdige signalering en preventie: Identificeren van signalen, ontwikkelen van preventieve maatregelen en handvaten in het voeren van preventieve aanwezigheidsgesprekken.
- Gesprekstechnieken: Het voeren van verschillende gesprekken:
a. Aanwezigheidsgesprek (preventief)
b. Gesprek bij ziektemelding
c. Contactname tijdens ziekte
d. Re-integratiegesprek
e. Verzuimgesprek (bij hoog verzuim) - Re-integratie: Het herkennen vanaf wanneer re-integratie mogelijk is en het ontwikkelen van een re-integratieplan en terugvalpreventieplan.
Kernboodschappen
• Verzuim is een verantwoordelijkheid van werknemer, leidinggevende en werkgever
• Het voeren van regelmatige gesprekken is noodzakelijk, de manier waarop is doorslaggevend voor een positief effect op het verzuim
• Verzuim is voorspelbaar
• Re-integratie goed voorbereiden en opvolgen als basis voor een duurzame heropstart
Didactische aanpak
• Ervaringsgericht leren via de eigen ervaringen en cases van de deelnemers
• Rollenspelen
Deze opleiding wordt gegeven door:
Trainer
Jolien Berghmans is een ervaren HR consultant met meer dan 8 jaar ervaring in consultancy, procesbegeleiding en coaching.
Inschrijven
Data
- 25 maart 2025
09:00 - 17:00
Trainer
- Jolien Berghmans
Data
- 16 oktober 2025
09:00 - 17:00
Trainer
- Jolien Berghmans