Overzicht
Informatie over deze opleiding
Het opzetten van een 'Train the Trainer'-programma voor teamleiders is een geweldige manier om hen de vaardigheden en kennis bij te brengen die nodig zijn om effectieve trainers te worden binnen hun teams. Deze training zal zich richten op het versterken van hun communicatievaardigheden, het ontwikkelen van trainingstechnieken, en het vergroten van hun vermogen om leerervaringen te creëren die hun teamleden zullen inspireren en motiveren. Hieronder volgt een gestructureerd trainingsplan voor een 'Train the Trainer'-programma voor teamleiders.
Situering
Heb je het gevoel dat jouw trainingen niet de impact maken die ze zouden moeten hebben? Heb je deelnemers die snel afhaken of weerstand bieden, en blijft jouw boodschap niet hangen? Dit programma biedt je de tools en technieken om jouw trainingen te transformeren in interactieve, inspirerende sessies die blijvende impact hebben op de deelnemers.
Doelgroep
Deze opleiding is bedoeld voor professionals die hun expertise willen delen op een manier die inspireert en effectief is. Teamleiders die verantwoordelijk zijn voor het trainen en ontwikkelen van hun teamleden.
Wat leer je in de opleiding?
• Je leert hoe je kennis op een boeiende en effectieve manier kunt overbrengen.
• Je ontdekt hoe je interactieve sessies creëert die deelnemers betrekken en enthousiasmeren.
• Je leert hoe je omgaat met weerstand en moeilijke vragen tijdens trainingen.
• Je krijgt inzicht in de werking van het brein en hoe je dit kunt benutten in je trainingen.
• Je ontwikkelt vaardigheden om een stimulerende en veilige leeromgeving te creëren.
• Je leert diverse leerstijlen en niveaus te herkennen en daarop in te spelen.
Voorkennis
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor deze opleiding, maar een basiskennis van didactische principes is een pluspunt.
Programma
Blok 1: effectieve trainingsmethoden ontwikkelen
Het eerste blok richt zich op de fundamenten van effectieve kennisoverdracht en de logische opbouw van een training. Een training bestaat niet enkel uit het overbrengen van informatie; er is een duidelijke volgorde die helpt om het leerproces van de deelnemers te optimaliseren. We beginnen met het aanleren van basiskennis. Dit is de fase waarin deelnemers van jouw training essentiële feiten, theorieën en concepten leren die de basis vormen voor verdere verdieping.
Na de kennisoverdracht verschuiven we naar het ontwikkelen van inzichten. In deze fase leren deelnemers van jouw training de eerder opgedane kennis koppelen aan de praktijk. Door middel van casestudy’s en discussieoefeningen worden ze aangemoedigd om dieper na te denken over de toepassing van kennis in diverse scenario's. Dit helpt hen om verbanden te leggen en belangrijke inzichten te verkrijgen. In deze training leer jij aan op welke manier je deze technieken goed kunt inzetten.
Vervolgens focussen we ons op het oefenen van vaardigheden in een veilige leeromgeving. Dit is een cruciale stap waarin deelnemers van jouw training de kans krijgen om de geleerde kennis en inzichten om te zetten in praktische vaardigheden. Door middel van gestructureerde oefeningen, simulaties en rollenspellen oefenen de deelnemers met het toepassen van nieuwe technieken en vaardigheden. Ze krijgen directe feedback van hun mededeelnemers en de trainer, wat hen helpt om hun vaardigheden verder te verfijnen.
Pas nadat de deelnemers voldoende geoefend hebben in een gecontroleerde omgeving, gaan we over naar de praktijktoepassing. Hierin leren de deelnemers hoe ze de geleerde vaardigheden effectief kunnen inzetten in hun eigen werkomgeving. Door middel van praktijkopdrachten en -projecten, waarbij ze worden begeleid door de trainer, krijgen ze de kans om alles wat ze hebben geleerd toe te passen in een echte context. Dit zorgt ervoor dat de leerervaring niet alleen theoretisch blijft, maar ook daadwerkelijk impact heeft op hun dagelijkse werk.
We besteden naast de logische opbouw van een training, ook aandacht aan de kracht van verhalen vertellen om complexe onderwerpen begrijpelijk te maken. Door persoonlijke anekdotes en relevante voorbeelden te integreren, leren deelnemers hoe ze hun trainingen kunnen verrijken met verhalen die een emotionele verbinding maken en de boodschap versterken. Tijdens praktische sessies oefenen we met het ontwikkelen van een verhaal dat aansluit bij jouw trainingsdoelen en het publiek.
Daarnaast bespreken we het gebruik van multimedia en interactieve elementen om de impact van trainingen te vergroten. We behandelen technieken om visuele hulpmiddelen, zoals infographics en video's, effectief in te zetten. Deelnemers werken samen in kleine groepen om een korte, multimedia-gebaseerde presentatie te maken, waarna we deze bespreken en optimaliseren op basis van feedback.
Tot slot richten we ons in dit blok op actieve luistervaardigheden. Door middel van diverse oefeningen, zoals het parafraseren en het stellen van open vragen, verbeteren we de interactie en betrokkenheid van de deelnemers, wat essentieel is voor een succesvolle trainingssessie.
Blok 2: inspelen op leerstijlen en persoonlijkheidskleuren
Niet iedereen leert op dezelfde manier; daarom is het essentieel om als trainer verschillende leerstijlen en persoonlijkheidskleuren te begrijpen en hierop in te spelen. In dit blok ontdekken we hoe je je training kunt afstemmen op de unieke behoeften van elke deelnemer.
We beginnen met een inleiding in de vier leerstijlen van Kolb – de doener, de dromer, de denker en de beslisser – en hoe deze zich manifesteren in een leeromgeving. We analyseren ook de vier persoonlijkheidskleuren (rood, geel, groen, blauw) en hoe deze inzicht geven in de voorkeuren en gedragingen van deelnemers.
Tijdens interactieve sessies leren we de verschillende leerstijlen en kleuren herkennen en begrijpen hoe deze kunnen worden geïntegreerd in een trainingsprogramma. We voeren een oefening uit waarbij deelnemers hun eigen leerstijl en persoonlijkheidskleur identificeren door middel van een korte vragenlijst en reflectie. Vervolgens koppelen we deze inzichten aan trainingsmethoden en -technieken die het beste werken voor elke leerstijl en kleur.
Een andere oefening bestaat uit het aanpassen van een bestaande trainingssessie om deze aantrekkelijker te maken voor alle leerstijlen. Dit omvat het toevoegen van visuele elementen voor visueel georiënteerde deelnemers, hands-on activiteiten voor de doeners, reflectiemomenten voor de dromers, en gestructureerde discussies voor de denkers. Door de oefening met verschillende leerstijlen, krijgen deelnemers de kans om te experimenteren met aanpassingen die hun sessies dynamischer en inclusiever maken.
Daarnaast behandelen we de persoonlijkheidskleuren en hoe je als trainer flexibel kunt inspelen op de dynamiek die deze kleuren met zich meebrengen. Voorbeelden zijn het gebruik van energizers voor de actiegerichte rode persoonlijkheden, het bieden van duidelijke uitleg en structuur voor de analytische blauwe persoonlijkheden, het creëren van een harmonieuze leeromgeving voor de ondersteunende groene persoonlijkheden, en het introduceren van innovatieve en creatieve werkvormen voor de spontane gele persoonlijkheden. Door middel van rollenspellen en casestudies oefenen we hoe je als trainer je stijl kunt aanpassen aan verschillende deelnemersprofielen en groepsdynamieken.
Blok 3: omgaan met weerstand en moeilijke vragen
In het derde blok leer je hoe je effectief kunt omgaan met weerstand en uitdagende vragen van je publiek. We starten met rollenspellen waarin je te maken krijgt met verschillende vormen van weerstand, zoals sceptische deelnemers, mensen die snel afhaken, of zelfs vijandige reacties. Door deze scenario's na te bootsen, krijg je inzicht in je eigen reactiepatronen en leer je hoe je op een constructieve manier om kunt gaan met moeilijke situaties. Na elke simulatie bespreken we wat goed ging en wat beter kon, zodat je praktische handvatten krijgt om in je eigen trainingen toe te passen.
Daarnaast gaan we dieper in op het stellen van krachtige vragen die discussie en betrokkenheid stimuleren. We oefenen met het formuleren van open vragen en het inzetten van technieken om deelnemers uit te nodigen hun mening te geven of dieper na te denken over een onderwerp. Dit versterkt niet alleen de betrokkenheid, maar helpt ook om een leeromgeving te creëren waarin iedereen zich gehoord voelt.
Een ander belangrijk onderdeel van dit blok is het leren reageren op moeilijke vragen op een manier die zowel empathisch als effectief is. We oefenen met het geven van antwoorden die aansluiten bij de zorgen van de deelnemers, zonder de kernboodschap van de training uit het oog te verliezen. Dit helpt je om als trainer geloofwaardigheid te behouden en tegelijkertijd een open, ondersteunende sfeer te creëren.
Blok 4: het creëren van een dynamische leeromgeving
Het vierde blok richt zich op het creëren van een leeromgeving waarin deelnemers zich veilig en gemotiveerd voelen om actief deel te nemen. We starten met het verkennen van verschillende methoden om veiligheid en vertrouwen te bevorderen binnen de groep, zoals het gebruik van ijsbrekers, teambuildingactiviteiten en het stimuleren van positieve groepsdynamiek. Door deze technieken zelf te ervaren en te reflecteren op hun effectiviteit, kun je kiezen welke het beste passen bij jouw eigen stijl en de specifieke behoeften van je deelnemers.
Verder besteden we aandacht aan het geven en ontvangen van constructieve feedback. We creëren een feedbackcirkel waarin deelnemers leren hoe ze op een respectvolle manier feedback kunnen geven en ontvangen. Dit draagt bij aan een cultuur van continue verbetering en open communicatie binnen de groep. Door het oefenen met het geven van constructieve feedback, leren de deelnemers hoe ze hun collega's kunnen ondersteunen in hun leerproces en tegelijkertijd hun eigen leerervaringen kunnen verrijken.
In dit blok behandelen we ook het belang van flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Je leert hoe je je trainingsmateriaal en aanpak kunt aanpassen op basis van de dynamiek van de groep en de behoeften van de deelnemers. Door middel van simulaties oefen je met het aanpassen van je training in real-time, gebaseerd op de feedback en reacties van je publiek. Dit helpt je om snel te schakelen en je trainingen relevant en boeiend te houden.
Blok 5: praktische toepassing van theorie in trainingen
Het laatste blok is volledig gericht op de praktische toepassing van de geleerde theorieën en technieken in je eigen trainingssessies. Je krijgt de kans om een volledige trainingssessie te ontwerpen die gebruikmaakt van de verschillende technieken en methoden die tijdens de opleiding aan bod zijn gekomen. Onder begeleiding van de trainer, Chantal Hendrikse, ontwikkel je een sessie die zowel theoretisch onderbouwd als praktisch toepasbaar is. Na de voorbereiding presenteer je jouw trainingssessie aan de groep en krijg je directe feedback, wat je helpt om je aanpak te verfijnen en te verbeteren.
Verder behandelen we hoe je omgaat met onverwachte uitdagingen die tijdens een trainingssessie kunnen ontstaan. Door middel van real-time probleemoplossingsoefeningen leer je snel te reageren op veranderingen en onverwachte gebeurtenissen. Dit versterkt je vertrouwen als trainer en bereidt je voor op het omgaan met elke situatie die zich kan voordoen.
De opleiding wordt afgesloten met een reflectiesessie waarin je de tijd krijgt om na te denken over wat je hebt geleerd en hoe je deze inzichten kunt integreren in je toekomstige trainingen. Je ontwikkelt een persoonlijk actieplan, dat je helpt om je nieuwe vaardigheden direct in de praktijk te brengen en te blijven groeien als trainer.
Didactische aanpak
De opleiding maakt gebruik van een combinatie van theorie, praktijkoefeningen, interactieve sessies en casestudies. Er is veel ruimte voor persoonlijke feedback en coaching. Het maximum aantal deelnemers is beperkt tot 12 om voldoende individuele aandacht te kunnen garanderen.
Leermateriaal
Na afloop van de opleiding ontvang je een uitgebreid naslagwerk met alle besproken technieken en modellen, aangevuld met praktische tools die direct toepasbaar zijn in jouw trainingen. We werken ook met een handig oefenboekje waarin je de geleerde technieken tijdens de lessen meteen kunt toepassen en opschrijven voor jouw specifieke praktijksituatie.
Deze opleiding wordt gegeven door:
Trainer
“Chantal is een fantastisch persoon om mee samen te werken dankzij haar professionalisme, enthousiasme, ijver om te blijven leren, humor en haar dynamische aanpak. Je kunt echt op haar rekenen!”
Inschrijven
Data
- 09 januari 2025
09:00 - 16:00 - 16 januari 2025
09:00 - 16:00
Trainer
- Chantal Hendrikse
Data
- 20 november 2025
09:00 - 17:00
Trainer
- Chantal Hendrikse